Wednesday 23 November 2011

Permainan Tradisional Bahagian 2

GASING
Sejarah Asal.
      Gasing merupakan salah satu permainan tradisional yang agak popular sejak dahulu lagi. Biasanya gasing dimainkan selepas musim menuai. Permainan gasing ini turut dipertandingkan antara kampung. Pemenang dikira berdasarkan tempoh masa gasing mampu berputar.  
      Sebelum tahun 1970, permainan gasing di Malaysia tidak teratur dan berbeza antara satu daerah dengan daerah yang lain. Hal ini demikian kerana, bukan hanya bentuk, saiz dan kegunaan gasing yang membezakan sifat gasing malah bentuk sistem permainan yang berbeza turut menambahkan lagi jurang perbezaan. Dalam permainan gasing, semua pemain mesti mempunyai kemahiran memusing, memangkah, mengangkat, menegak dan membela uri gasing.
      Menurut sumber dari Terengganu pula, gasing berasal daripada permainan memusing buah berembang. Buah berembang berbentuk bulat, licin dan agak leper. Buah yang mudah ditemui di pesisir pantai ini lazimnya  digunakan oleh ahli silat sebagai satu latihan untuk menguatkan tangan..
Di samping itu, buah berembang ini juga dijadikan sebagai permainan. Buah berembang, ini akan dipusingkan dengan menggunakan tangan. Buah berembang yang berpusing paling lama dan paling ligat dikira paling gah dan pemusingnya dianggap sebagai pemenang.

        Gasing dicipta berdasarkan bentuk buah berembang. Perkataan gasing berasal daripada gabungan dua perkataan iaitu ‘gah berpusing’. Gah dalam istilah permainan gasing bermaksud berpusing dengan ligat dan tegak.
           Pemain gasing veteran yang berasal dari Sungai Pahang menyatakan bahawa gasing dahulunya merupakan senjata yang digunakan untuk memburu binatang. Sebagai contoh, gasing yang berbentuk leper dan bulat akan berputar dengan ligat apabila dilemparkan ke badan binatang buruan. Berdasarkan pendapat tersebut maka dikatakan bahawa idea permainan gasing dikatakan muncul akibat aktiviti masa lapang para pemburu, yang pada mulanya bertujuan menguji kecekapan melempar gasing ke sasaran.
Cara Bermain
     

       Bagi mereka yang minat untuk bermain gasing, mereka boleh menggunakan dua cara iaitu sebagai gasing pangkah atau gasing uri. Kaedah gasing pangkah, dimainkan dengan melemparkannya itu akan supaya mengetuk gasing lawan. Kaedah Gasing uri pula dipertandingkan bagi menguji selama mana tempoh gasing berpusing.
       Bukan hanya golongan dewasa sahaja yang boleh menikmati keseronokan bermain gasing, kanak-kanak juga boleh turut serta. Sebagai contoh, kanak-kanak ini boleh bermain gasing pinang. Lazimnya buah pinang muda akan dikupaskan sabut dan kulitnya, dipangkaskan bahagian atas dan bahagian bawah, setelah itu dicucukkan lidi buluh melalui pulurnya menjadi paksi serta pemegang gasing itu.
      Tali setebal 1.75 cm dan sepanjang 3 hingga 5 meter diperlukan untuk dililitkan pada jambulnya hingga meliputi seluruh permukaan gasing. Hal ini perlu dilakukan agar gasing tersebut akan berpusing apabila dilemparkan. Setelah gasing itu dilemparkan ke atas tanah serentak dengan itu tali yang melilit jambuhnya direnggut.

No comments:

Post a Comment